Ο «Αρχύτας», το πρώτο αυτόνομο εναέριο όχημα (drone) που υλοποιείται με τη σύμπραξη της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, θα είναι «ένα ξεχωριστό αεροσκάφος δεδομένου ότι ενώ έχει σημαντικό μέγεθος, στα 200 κιλά περίπου, θα έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα – δυνατότητες Vertical Takeoff And Landing–VTOL UAV».
Όπως εξήγησε ο Μιχαήλ Κορωναίος, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (EAB), αναφερόμενος στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ελληνικής κατασκευής αεροχήματος είπε πως θα είναι «μόνο η αρχή της δημιουργίας τέτοιων συστημάτων, αφού στόχος της σύμπραξης, είναι να οδηγήσει στη δημιουργία πολλών τύπων Made in Hellas Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων».
«Θα έχουμε μια «οικογένεια» Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών «Αρχύτα», σε κάποιο χρονικό διάστημα από τώρα και πάντα με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών…».
«Πάντα υπήρχε το στελεχιακό δυναμικό, η Ελλάδα έχει τις δυνατότητες. Η οργάνωση, η μεθόδευση και η χρηματοδότηση ήταν που έλειπαν. Αυτό ξεπεράστηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών», σημείωσε ο κ. Κορωναίος.
«Σκοπός είναι με την αξιοποίηση των συγκεκριμένων δυνατοτήτων πέρα από την κάλυψη εγχώριων αναγκών να φέρουμε και εισόδημα στη χώρα από το εξωτερικό, κάνοντας πωλήσεις σε φίλιες χώρες».
Πάντως η δυνατότητα να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα είναι και η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου drone, σε ότι αφορά την τεχνολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί, αλλά και στις χρήσεις για τις οποίες η δυνατότητα αυτή δίνει άλλους ορίζοντες λειτουργίας.
«Ο «Αρχύτας» μπορεί να πρωταγωνιστήσει, αλλά δεν θα είναι ένα μοναδικό προϊόν. Η κατηγορία αυτή των UAVs είναι τεράστια, αφού αρχίζει από τα μικρά που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας και φτάνει σε UAV που πετάνε για ημέρες ολόκληρες σε διάφορες αποστολές. Η Ελλάδα, πρόσφατα, έχει δείξει τη διάθεση να προχωρήσει σε πάρα πολλές κατηγορίες πάντα σε συνεργασία με την ΕΑΒ και τα ελληνικά πανεπιστήμια», προσέθεσε στέλεχος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τον κ. Κορωναίο το πρώτο αποτέλεσμα για τον «Αρχύτα» θα το δούμε σε δύο χρόνια από σήμερα. «Η παραγωγή των συγκεκριμένων συστημάτων στην εταιρεία έχει ως αποτέλεσμα όλη η σχεδίαση και η κατασκευή της δομής να γίνει εδώ. Τα πάντα θα είναι ελληνικά με μόνο τους -«εμπορικού τύπου»-, αισθητήρες που θα υπάρχουν μέσα στο αερόχημα και έχουν προέλευση το εξωτερικό».
Αξίζει να σημειωθεί πως η ελληνική ΠΑ έχει ενημερωθεί ήδη για τις δυνατότητες. «Μόλις γίνει το πρωτότυπο, θα παρακολουθήσει όλες τις δοκιμές και θα πάρει της αποφάσεις της που υποθέτω πως θα είναι θετικές καθώς καλύπτει πολλές επιχειρησιακές της ανάγκες. Και όχι μόνο, (σ.σ καλύπτει ανάγκες) και του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και του Στρατού ξηράς».