Breaking News

Ξεκίνησαν πτήσεις “solo” Ελλήνων πιλότων με τα γαλλικά μαχητικά ραφάλ

Ταχύτατοι οι ρυθμοί εκπαίδευσης των Ελλήνων ιπταμένων και μηχανικών στο μαχητικό αεροσκάφος Rafale στη Γαλλία. Οι Έλληνες ιπτάμενοι και μηχανικοί βρίσκονται στην Γαλλία από τις αρχές Φεβρουαρίου. Η θεωρητική εκπαίδευση στα συστήματα του μαχητικού βρίσκεται σε εξέλιξη από τότε, ενώ εντός του πρώτου δεκαημέρου του Μαρτίου ξεκίνησε παράλληλα και η πτητική εκπαίδευση σε διθέσια Rafale B με εκπαιδευτές της Γαλλικής Αεροπορίας (Armée de l’air et de l’espace).

Πληροφορίες αναφέρουν ότι πριν από μία εβδομάδα ξεκίνησαν και πτήσεις “solo”, δηλαδή κάποιοι από τους τέσσερις Έλληνες πιλότους (σ.σ. τρεις προερχόμενοι από τα Mirage και ένας από τα F-16), πετάνε πλέον μόνοι τους στο μαχητικό.

Πολύ “χονδρικά”, η διαδικασία εκπαίδευσης ξεκινά από τα θεωρητικά μαθήματα, όπου ένας Ιπτάμενος πρέπει να γνωρίζει το αεροσκάφος, σχεδόν όπως το γνωρίζει ένας μηχανικός. Κι αυτό, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία σε -περίπτωση που κληθεί να αντιμετωπίσει μια έκτακτη κατάσταση κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Ο Ιπτάμενος οφείλει να μπορεί δηλαδή να διαγνώσει επιτυχώς τη φύση του προβλήματος που μπορεί να κληθεί να αντιμετωπίσει επιτυχούς και να εξαντλήσει τα περιθώρια ολοκλήρωσης της πτήσης, υπό την έννοια της ασφαλούς επιστροφής στην αεροπορική βάση, του ιδίου και του αεροσκάφους.

Στη συνέχεια και αφού περάσει τις σχετικές εξετάσεις, έρχεται η ώρα για τον προσομοιωτή πτήσης (simulator). Εκεί μαθαίνει να πετά το αεροσκάφος σε συνθήκες πολύ κοντά σε αυτές που θα έχει να αντιμετωπίσει όταν αναλάβει την επιχειρησιακή του αξιοποίηση. Όταν ολοκληρωθεί και αυτό το στάδιο με επιτυχία, οι Ιπτάμενοι πετούν με διθέσια εκπαιδευτική έκδοση, υπό την ασφάλεια δηλαδή της παρουσίας ενός χειριστή-εκπαιδευτή.

Η ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας οδηγεί στο τελικό στάδιο. Στην πτήση του Ιπταμένου “solo”. Η πρώτη επιμέρους φάση αυτής της εκπαίδευσης περιλαμβάνει την πτήση του αεροσκάφους ως αεροπορικής πλατφόρμας. Να αποκτήσει δηλαδή συναίσθηση των ορίων του αεροσκάφους, της δυνατότητας ελιγμών με σημαντικές φορτίσεις (“G”: Gravity / Βαρύτητα / π.χ. όταν λέγεται “ελιγμός με 7G, σημαίνει ότι ο πιλότος δέχεται φόρτιση που ισούται με το εφταπλάσιο του βάρους του)…

Το τελικό στάδιο που οδηγεί στην επίσημη διαθεσιμότητα του Ιπταμένου στον τύπο του αεροσκάφους, είναι η πτήση με συγκεκριμένα σενάρια εναέριας μάχης. Να κληθεί να αντιμετωπίσει την “απειλή” μαχόμενος ένας προς έναν, αλλά και εναντίον δύο απειλών, καθώς επίσης και σειρά άλλων επιχειρησιακών σεναρίων.

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΔΑΦΟΥΣ
Για τους μηχανικούς αντίστοιχα, ξεκίνησε παράλληλα με τη θεωρητική εκπαίδευση και η “On The Job Training” (OJT) διαδικασία. Η πρακτική δηλαδή εκμάθηση μέσω της εργασίας σε συγκεκριμένα αντικείμενα. Ασφαλώς δεν είναι η πρώτη φορά που ομάδα ιπταμένων και τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας μεταβαίνει στη Γαλλία και εκπαιδεύεται από το προσωπικό της Αεροπορίας της χώρας αυτής σε ένα νέο τύπο μαχητικού.

Η πρώτη ήταν την περίοδο 1975-1976, όταν τα πρώτα Mirage F 1CG είχαν ήδη προσγειωθεί στην Τανάγρα. Οι διαφορές σε σχέση με την εποχή εκείνη, με βάση μαρτυρίες ιπταμένων και μηχανικών που την έζησαν ως μέλη των αποστολών που είχαν γίνει, είναι τεράστιες.

Αυτό συμβαίνει γιατί η Πολεμική Αεροπορία έχει πλέον συσσωρευμένη εμπειρία στην υποστήριξη και την επιχειρησιακή εκμετάλλευση γαλλικών μαχητικών, η οποία αγγίζει πλέον αισίως τον μισό αιώνα!

Από την άλλη πλευρά σε αντίθεση με ότι συνέβη στην περίπτωση των Mirage F 1CG, τόσο οι συμβάσεις των Mirage 2000E/-5Mk.2, όσο και των 18 Rafale περιλαμβάνουν και την προμήθεια διθέσιων εκπαιδευτικών εκδόσεων. Κάτι που διευκολύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη διαδικασία μετάβασης ιπταμένων διαφορετικού επιπέδου εμπειρίας σε κάθε νέο τύποι μαχητικού.

Επιπρόσθετα δε, πολύ σημαντικό ρόλο στην ταχύτητα και την ποιότητα της διαδικασίας εκπαίδευσης των ιπταμένων, έχει και ο προσομοιωτής πτήσης που θα πάρει τη θέση του αντίστοιχου συστήματος που εδώ και δεκαετίες αξιοποιείται για την εκπαίδευση των ιπταμένων των Μirage 2000E.

Είναι απαραίτητο εδώ να διευκρινιστεί ότι η σύμβαση των ραφάλ έχει υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού κράτους και τριών αντισυμβαλλόμενων γαλλικών εταιρειών (Dassault Aviation, Thales και Safran Group). Η Γαλλική Αεροπορία λειτουργεί επομένως ως συνεργάτης των τελευταίων, που πληρώνεται από αυτές για την παροχή των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού της και των υπηρεσιών εκπαίδευσης από το προσωπικό της.

Μέσω της σύμβασης η ελληνική πλευρά καλείται να καταβάλει 730 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της προμήθειας ολοκληρωμένου συστήματος προσομοιωτή πτήσης, εξοπλισμού αποστολής, εκπαίδευση ιπταμένων και τεχνικού προσωπικού, βιβλιογραφία, υπηρεσίες κ.λ.π.

Επιστρέφουμε στην πορεία του εκπαιδευτικού προγράμματος που εξελίσσεται τόσο καλά ώστε πριν από μία εβδομάδα οι Έλληνες ιπτάμενοι ξεκίνησαν να πετούν μόνοι τους (solo) συμμετέχοντας κανονικά σε εκπαιδευτικές εξόδους, επιβεβαιώνοντας το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης. Οι δε μηχανικοί θα παρακολουθήσουν, ανάλογα με την ειδικότητά τους, σχολεία και στις εγκαταστάσεις των τριών κατασκευαστριών εταιρειών που προαναφέραμε.

Είναι κοινό μυστικό ότι οι τέσσερις ιπτάμενοι και οι 12 μηχανικοί που επελέγησαν από την Πολεμική Αεροπορία για αυτή την αποστολή, έχουν μπροστά τους μια τεράστια πρόκληση. Αυτή της προετοιμασίας και της εκπαίδευσης των ανθρώπινου δυναμικού της Πολεμικής Αεροπορίας, που θα υποστηρίξει την επιχειρησιακή αξιοποίηση των μαχητικών όταν αυτά έρθουν στην Ελλάδα.

Καλούνται με άλλα λόγια, να απορροφήσουν μέσα σε ένα περίπου χρόνο όλες τις αναγκαίες γνώσεις και μυστικά του νέου μαχητικού και να τις μεταλαμπαδεύσουν στους συναδέλφους τους πίσω στην πατρίδα.

Η ταχύτατη εξοικείωση των Ελλήνων ιπταμένων στο νέο μαχητικό, σύμφωνα με πηγές εντός της Πολεμικής Αεροπορίας, οφείλεται εκτός από τις ικανότητες και την εμπειρία τους και στο γεγονός ότι το Rafale είναι ένα φιλικό στη χρήση αεροσκάφος που επιτρέπει την γρήγορη αξιοποίηση του από τους νέους χειριστές.

Χάρη στην ταχύτατη πρόοδο του εκπαιδευτικού προγράμματος των στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας στη Γαλλία, εκτιμάται ότι σύντομα θα ξεκινήσει και η εκπαίδευση του προσωπικού της Μοίρας (332 ΜΠΚ) στην οποία θα ενταχτούν τα νέα μαχητικά ώστε μέχρι το τέλος του έτους η Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει μια ετοιμοπόλεμη δύναμη μαχητικών Rafale πάνω στα οποία θα χτιστεί μια νέα αεροπορική δύναμη αποτροπής στο Αιγαίο και όχι μόνο…