Η χρέωση των διοδίων στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους παραμένει ένα επίμαχο ζήτημα για τους οδηγούς, καθώς η πληρωμή παραμένει σταθερή, ανεξάρτητα από τη χιλιομετρική απόσταση που διανύεται. Η μοναδική εξαίρεση μέχρι στιγμής είναι η Ολυμπία Οδός, όπου εφαρμόζεται το πιο δίκαιο σύστημα πληρωμής: η χιλιομετρική χρέωση.
Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί καταβάλλουν μόνο το αντίτιμο για τη διαδρομή που όντως διήνυσαν. Η εφαρμογή αυτού του συστήματος ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2021, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στον τομέα των διοδίων.
Για να επωφεληθούν οι οδηγοί, αρκεί να αποκτήσουν τον πομποδέκτη OLYMPIA PASS. Όταν ένα όχημα περνά από τα διόδια, χρεώνεται το πλήρες ποσό της ζώνης. Αν όμως βγει νωρίτερα από τον αυτοκινητόδρομο, το σύστημα επιστρέφει αυτόματα το ποσό που αντιστοιχεί στα χιλιόμετρα που δεν διανύθηκαν.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόγραμμα Open Tour της Ολυμπίας Οδού, η χιλιομετρική χρέωση έχει προσφέρει συνολικό όφελος άνω των 9,1 εκατομμυρίων ευρώ στους χρήστες. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, η μείωση της χρέωσης αγγίζει το 76%.
Αυτό το σύστημα επεκτείνεται πλέον και σε άλλους οδικούς άξονες. Ειδικά, στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα–Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων, ο οποίος αποτελεί συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, θα εφαρμοστεί χιλιομετρική χρέωση από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.
Οι εργασίες στον συγκεκριμένο οδικό άξονα έχουν φτάσει στο 80% της ολοκλήρωσης. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, τα 65 χλμ. του τμήματος Πύργος–Αλισσός αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία στις 31 Ιουλίου, ενώ τα υπόλοιπα 10 χλμ. μέχρι την Πάτρα θα παραδοθούν έως το τέλος Νοεμβρίου.
Η ολοκλήρωση του έργου δεν θα φέρει μόνο οικονομική ανακούφιση μέσω της δίκαιης χρέωσης, αλλά και σημαντική μείωση του χρόνου ταξιδιού. Το δρομολόγιο Αθήνα–Πύργος αναμένεται να διαρκεί μόλις 2 ώρες και 45 λεπτά, ενώ παράλληλα ενισχύεται η οδική ασφάλεια, η άνεση των μετακινήσεων και οι προοπτικές τοπικής ανάπτυξης για τη Δυτική Πελοπόννησο.
Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις των περιοχών που διασχίζει ο νέος δρόμος, αναμένεται να επωφεληθούν πολλαπλά, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος θα αποτελέσει σημαντικό μοχλό ανάπτυξης και θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής και των μονίμων κατοίκων και των επισκεπτών.
Η επέκταση της χιλιομετρικής χρέωσης αποτελεί τομή στον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι οδηγοί, αποδίδοντας δικαιοσύνη και ανταποδοτικότητα στις μετακινήσεις.