Ένα νέο “έξυπνο” όπλο ενεργοποιείται σύντομα από τον ΟΑΣΑ με στόχο την προστασία των λεωφορειολωρίδων και τη βελτίωση της κυκλοφορίας των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα. Στο επίκεντρο βρίσκονται ειδικές κάμερες τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες θα εντοπίζουν παραβάσεις σε πραγματικό χρόνο, χωρίς την ανάγκη παρουσίας τροχονόμου.
Το νέο αυτό πιλοτικό πρόγραμμα θα ξεκινήσει εντός του Ιουλίου, με την τοποθέτηση δύο “έξυπνων καμερών” – μίας σε λεωφορείο και μίας σε τρόλεϊ – που κινούνται σε γραμμές με αυξημένη χρήση λεωφορειολωρίδων. Το σύστημα καταγραφής παραβάσεων θα μπορεί να ανιχνεύει σταθμευμένα ή κινούμενα ΙΧ που εισβάλλουν παρανόμως στους διαδρόμους που προορίζονται αποκλειστικά για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Πίσω από την τεχνολογία αυτή βρίσκεται η Hayden AI Technologies, με διεθνή εμπειρία στην ψηφιακή επιτήρηση κυκλοφορίας. Η ίδια εταιρεία έχει εγκαταστήσει αντίστοιχα συστήματα σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η Βαρκελώνη και η Μπράγκα της Πορτογαλίας. Στη Νέα Υόρκη, μετά την εφαρμογή του μέτρου, η μέση ταχύτητα των λεωφορείων αυξήθηκε κατά 5%, ενώ τα ατυχήματα μειώθηκαν κατά 20%. Στην Πορτογαλία, μέσα σε μόλις τρεις μήνες καταγράφηκαν 8.000 παραβάσεις στάθμευσης σε λεωφορειολωρίδες.
Αξίζει να σημειωθεί πως το σύστημα, αν και σε δοκιμαστικό στάδιο, δεν θα επιβάλλει πρόστιμα στην παρούσα φάση. Ο στόχος του ΟΑΣΑ είναι να συλλέξει δεδομένα, ώστε να αξιολογηθεί αν η τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί καθολικά στα οχήματα του στόλου του.
Το καινοτόμο σύστημα χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη, υπολογιστική όραση και machine learning, ώστε να αναγνωρίζει παραβάσεις με ακρίβεια, ενώ σέβεται την ιδιωτικότητα, στέλνοντας στις αρχές μόνο τα απαραίτητα δεδομένα για τη βεβαίωση της παράβασης.
Η υλοποίηση της δράσης αυτής βρίσκεται υψηλά στην κυβερνητική ατζέντα, με σκοπό να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των ΜΜΜ και να ενισχυθεί η ασφάλεια των πολιτών.
Με τη συνεχή αύξηση των παραβάσεων και την ανάγκη ταχύτερης μετακίνησης, η τεχνολογία αυτή ενδέχεται να αποτελέσει καταλύτη για τη μεταμόρφωση του κυκλοφοριακού χάρτη της πρωτεύουσας. Αν το πρόγραμμα αποδώσει, ανοίγει ο δρόμος για γενικευμένη εφαρμογή του σε όλα τα λεωφορεία και τρόλεϊ της Αθήνας.