Συνεδρίασε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, στις 13 και 14 Ιουνίου 2025, με κεντρικό θέμα το Προεδρικό Διάταγμα 40/2025 που αφορά την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού πολιτών.
Η 168η Συνοδική Περίοδος έθεσε στο επίκεντρο την ενημέρωση και ανάλυση των διατάξεων του εν λόγω Προεδρικού Διατάγματος, με καθοριστική συνδρομή της Νομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας. Το διάταγμα (ΦΕΚ Α’ 67/2025) προβλέπει τη θέσπιση ενός ενιαίου προσωπικού αριθμού, ο οποίος θα αντικαταστήσει σταδιακά τον αριθμό ταυτότητας (ΑΔΤ), τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Σκοπός του νέου συστήματος είναι η ενοποίηση των μητρώων του Δημοσίου Τομέα και η διευκόλυνση των διοικητικών διαδικασιών.
Η Εκκλησία, μέσω της Ιεράς Συνόδου, θέλησε να τοποθετηθεί ξεκάθαρα στο ζήτημα, επισημαίνοντας τα εξής:
🔹 Δεν καταργούνται τα προσωπικά στοιχεία ληξιαρχικής φύσης (όνομα, επώνυμο, ημερομηνία και τόπος γέννησης κ.ά.). Οι συναλλαγές με τις δημόσιες υπηρεσίες δεν θα βασίζονται αποκλειστικά στον νέο αριθμό, αλλά θα απαιτούνται επιπλέον και τα βασικά προσωπικά στοιχεία των πολιτών.
🔹 Ο νέος προσωπικός αριθμός δεν αποτελεί εργαλείο παρακολούθησης ή έλεγχο των ατομικών ελευθεριών, καθώς δεν εισάγει νέα δεδομένα, αλλά αντικαθιστά ήδη υπάρχοντες αριθμούς που χρησιμοποιούνταν από το Κράτος.
Η Εκκλησία της Ελλάδος θέλει να καθησυχάσει τους πιστούς και την κοινωνία τονίζοντας πως δεν υπάρχει θεολογικός λόγος ανησυχίας ή θεμελίωση επιφυλάξεων. Ο προσωπικός αριθμός δεν έχει αντιχριστιανικό χαρακτήρα ούτε συνδέεται με δογματικά ή εσχατολογικά ζητήματα, όπως παλαιότερα είχε εκφραστεί ο φόβος από μερίδα του πληθυσμού.
Επιπλέον, η Ιερά Σύνοδος υπογραμμίζει πως δεν υπάρχει συνταγματικό ζήτημα ή περιορισμός θεμελιωδών δικαιωμάτων, καθώς το νέο σύστημα απλώς απλοποιεί και ψηφιοποιεί την κρατική γραφειοκρατία, διατηρώντας τα υφιστάμενα επίπεδα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Η Εκκλησία συνεχίζει να παρακολουθεί προσεκτικά την εξέλιξη της εφαρμογής του Προεδρικού Διατάγματος, με αίσθημα ευθύνης και σεβασμού προς την κοινωνία, την ελευθερία των πολιτών και την αλήθεια του Ευαγγελίου.
